Od 30 września reaktywowana zostanie w ruchu pasażerskim linia Lubartów – Parczew, na której w początkowym okresie zaplanowano kursowanie jedynie dwóch par pociągów. Zgodnie z informacjami uzyskanymi w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, od nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w grudniu 2013 r., liczba pociągów na trasie do Parczewa wzrośnie do 3 par pociągów dziennie.
Od grudnia br. oferta Przewozów Regionalnych na trasie Lublin – Lubartów – Parczew ma przedstawiać się następująco: Lublin – Parczew Kolejowa: 3 pary pociągów codziennie, Lublin – Lubartów Słowackiego: 2 pary pociągów codziennie, 1 para w dni robocze.
– Należy przy tym zaznaczyć, że ostateczna ilość połączeń, które będą uruchomione zarówno w rozkładzie jazdy 2013/14, jak i w kolejnych latach, będzie uzależnione od wielu czynników, między innymi wysokości rekompensaty oczekiwanej przez operatora, możliwościami finansowymi budżetu województwa, ilością dostępnego taboru, uwarunkowaniami leżącymi po stronie zarządcy infrastruktury i innymi czynnikami mającymi wpływ na kształt oferty – zastrzega Beata Górka, rzecznik UMWL.
Poprosiliśmy też samorząd wojewódzki o odniesienie się do kwestii oferty, która zostanie wdrożona od 30 września. Na pytanie, czy zaplanowanie jedynie dwóch pociągów w dobie łączących Parczew z Lublinem, w dodatku kursujących w niespecjalnie atrakcyjnych dla podróżnych godzinach (przyjazdy 6.04, 18.10 do Lublina, 16.42, 21.58 do Parczewa), nie jest działaniem zniechęcającym do korzystania z usług kolei, otrzymaliśmy od rzeczniczki UMWL następującą odpowiedź: - Mając możliwość uruchomienia w bieżącym rozkładzie jazdy jedynie dwóch par połączeń na trasie Lublin-Parczew, organizator przewozów, formułując założenia do rozkładu jazdy, kierował się przede wszystkim przesłanką zapewnienia dojazdu i powrotu pasażerów do i z Lublina pracujących w godzinach 7-15 oraz pasażerów przesiadających się na pociągi w i z kierunku Warszawy, szczególnie w piątki i niedziele. Z uwagi na dużą ilość pociągów kończących, rozpoczynających bieg i przejeżdżających przez stację Lublin w godzinach rannych oraz wprowadzenie połączenia w trakcie obowiązywania rozkładu jazdy edycji 2012/2013, nie wszystkie założenia udało się w pełni zrealizować (np. organizator zakłada przyjazdy pociągów do stacji Lublin z różnych kierunków ok. 30 minut przed pełną godziną, dla swobodnego dotarcia do centrum miasta lub w inne jego rejony). Dodatkowym utrudnieniem są trwające (a właściwe przerwane w trakcie) prace modernizacyjne na wiadukcie nad ul. Kunickiego, co w znaczny sposób wpływa na przepustowość wschodniej głowicy stacji Lublin.
Reaktywacja przewozów do Parczewa będzie jak na razie ostatnim na Lubelszczyźnie wznowieniem przewozów na linii nieczynnej w ruchu pasażerskim. Od 2016 r. planowany jest całoroczny powrót pociągów na trasę Zawada – Zwierzyniec – Bełżec – Horyniec.